I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, February 5, 2009

Hanya Sisa Untuk Tuhan

Assalamualaikum.
Terkesan dengan kata-kata ahli panel Alkuliyyah, seorang kiai daripada Indonesia, 'kita sering memberi yang sisa kepada Tuhan', cikgu mula meneroka dalam diri muhasabah amalan harian yang dipersembahkan kepada Allah. Adakah yang terbaik atau sebaliknya sisa daripada sesuatu yang bersifat duniawi? Apakah Solat di awal waktu, atau bersempadan dengan waktu solat yang lain atau telah tersasar ke zon waktu yang lain? Apakah sedekah yang diberi, ikhlas dari sudut hati, atau riak menonjol diri atau selepas beberapa kali menolak keperluan-keperluan duniawi yang lain, hanya sisa untuk Tuhan.
Itu baru 2 bentuk amalan yang dinilai, belum lagi deretan senarai yang lain. Cikgu rasa betapa diri sangat kejam. Sedang Allah memberi kita yang krim, yang terbaik, nikmat yang tidak ternilai yang pastinya bukan sisa untuk kita, yang berstatus hamba.. Tapi apa balasan kita kepada Raja segala Raja? 
Jom baiki sembahan amalan kita supaya bukan sisa yang kita persembahkan kepada Tuhan, tetapi darjat amalan yang selayaknya untukNYA.

No comments:

Post a Comment